روانشناسی غذا و تخصص های لازم برای مدیریت رستوران و فست فود ها

روانشناسی غذا و تخصص های لازم برای مدیریت رستوران و فست فود ها

در هر جای دنیا، با فرهنگ غذایی متفاوت و البته متنوعی مواجه هستیم که تناسب بسیاری با اقلیم آن منطقه و فرهنگ و سنت های ساکنین آن دارد. به همین ترتیب شیوه های مختلفی نیز برای آماده سازی آن ها موجود می باشد. آماده سازی دارای مراحل متفاوتی است که از اقدام برای طبخ غذا آغاز شده و در نهایت به سرو آن می انجامد. در هر یک از انواع غذاهایی که پخته می شود، از موادی استفاده شده که ریز ترین ذرات آن ها نیز در بدن انسان جذب می شود و در نهایت بر روی شخصیت، سلامتی و حتی افکار شما تاثیر خواهند گذاشت؛ به همین دلیل است که در بیشتر فرهنگ ها تاکید خاصی شده است که حتما بر روی آن چه می خورید تمرکز داشته باشید و تغذیه صرفا پختن و خوردن برخی غذا ها به منظور رفع گرسنگی یا لذت و تفریح نیست، بلکه باید حواستان باشد که جسم و روح شما از چه موادی تغذیه می کنند.

در این مقاله از سری مقالات آموزشی گروه راه اندازی رستوران و فست فود مشاوران برتر قصد داریم تا مفهومی به نام روانشناسی غذا را برایتان شرح دهیم. به ویژه اگر شما مدیریت رستوران یا یک فست فود یا کافی شاپ را بر عهده دارید، پیشنهاد می کنیم که در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

ویژگی های غذای ایده آل از دیدگاه مشتریان و مخاطبان یک رستوران

همان طور که گفته شد، غذا در واقع معرف فرهنگ و آداب و رسوم مردمان یک منطقه ی خاص می باشد و همچنین نشان دهنده ی سلایق و علایق و پسند های آنان، اما نمی توان گفت که تمامی افراد ساکن در یک شهر یا کشور دارای علایق یکسان هستند و به همین دلیل رستوران شما همیشه با این ریسک مواجه است که تعداد زیادی از مشتریان برخی از غذاها را دوست نداشته باشند و به مرور خواهید فهمید که خوراکی های محبوب مخاطبانتان کدامند. شما با یک بررسی سطحی در طول یک روز یا یک هفته می توانید بفهمید که چه غذاهایی از منو بیشتر از سایرین سفارش داده شده اند.

این اولین نکته ی مهم در روانشناسی غذا است که همواره مدیریت رستوران باید توانایی و دقت کافی برای تشخیص آن را داشته باشد و به این نتیجه برسد که غذاهای محبوب مشتریان کدامند و در وهله ی اول سعی در افزایش کیفیت آن ها یا افزودن ویژگی ای خاص به آن غذاها داشته باشد، چرا؟ چون می تواند به سادگی موجب شود تا مخاطبان با مشاهده ی یک خصوصیت خاص در یک نوع غذای خاص و محبوبی که آن رستوران ارائه می دهد، موجب معروفیت آن را فراهم آورند. قطعا شنیده اید که خیلی ها می گویند اگر می خواهی فلان غذا را بخوری، حتما برو به …. و این یعنی محبوبیت از طریق توجه به برخی از جنبه های روانشناسی غذا و همچنین تبلیغات مردمی که در نتیجه ی ارائه ی کیفیت ایجاد شده است. حال می خواهیم بدانیم که ویژگی هایی که یک غذای خوب از دیدگاه مخاطب و مشتریان دارد، چیست؟

افرادی که به رستوران یا فست فود شما مراجعه می کنند، به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

گروه اول کسانی هستند که دیزاین و مواد استفاده شده در تهیه غذا و طعم و چاشنی آن برایشان اهمییت زیادی ندارد و صرفا به دنبال غذایی با کیفیت، سیر کننده و لذت بخش هستند.

گروه دوم افرادی می باشند که دوست دارند به مراکزی مراجعه کنند که از شیوه های به خصوصی برای طبخ و سرو غذا استفاده می شود، نکات خاصی را رعایت می کنند و دیزاین و طعم غذا برایشان اهمیت ویژه ای دارد. این افراد بر این باور هستند که غذا صرفا برای تامین انرژی جسم و بدن آن ها نمی باشد و دوست دارند از غذاهایی استفاده کنند که حس بهتری برایشان ایجاد کند و بتوانند روحشان را تقویت کنند؛ بنابراین اگر شما بخواهید در بیزینس رستوران دارای موفق شوید باید به چنین نکات ویژه ای در خصوص روانشناسی غذا توجه داشته باشید و بتوانید غذایی را ارائه بدهید تا مورد پسند تمامی افراد با هر دیدگاهی واقع شود. حال سوالی که برای شما ممکن است پیش بیاید این است که برای آماده سازی غذا، طبخ آن و همچنین دیزاین و نحوه ی سرو به چه نکاتی باید توجه کرد و چه پارامتر هایی از نظر مخاطب اهمیت دارد؟

نکات کلیدی برای طبخ و سرو غذا در رستوران

راه اندازی رستوران

1.کیفیت و مواد اولیه ی مرغوب

اکثر افراد حاضرند برای یک محصول با کیفیت هزینه ی لازم را نیز پرداخت کنند، مخصوصا برای تهیه ی غذای روزانه ی خودشان؛ زیرا می دانند که کیفیت غذا روی سلامتی آن ها تاثیر گذار است. یکی دیگر از جنبه های روانشناسی غذا این است که شما به عنوان مدیریت فست فود یا رستوران بدانید که تعداد زیادی از مشتریان به اولین چیزی که توجه می کنند؛ کیفیت و مرغوب بودن مواد به کار رفته در غذا می باشد. شما باید مواد اولیه غذا را به صورت روزانه تهیه کنید و حتما از بالا بودن کیفیت آن ها اطمینان حاصل کنید.

2.شیوه ی طبخ استاندارد

با توجه به نوع هر غذا روش ها ی طبخ مختلفی وجود دارد و در هر شیوه از چاشنی ها، اصول و فنون مختلفی استفاده می . شما باید برای هر یک از غذاهای رستورانتان بهترین شیوه ی طبخ که متناسب با سلیقه ی مشتریان و مخاطبانتان می باشد را شناسایی کنید؛ برای مثال افراد زیادی دوست دارند غذاها با روغن کم و یا بدون روغن پخته شوند و این موضوع برای آن ها اهمیت زیادی دارد؛ پس به عنوان مدیریت رستوران باید با بررسی روش ها و شیوه های جدید طبخ غذا مناسب ترین روش را به کار ببرید.

3.دیزاین و نحوه ی سرو

روانشناسی غذا تنها به شناسایی کردن غذاهای محبوب یا مفید برای مشتریان و توجه به درست انجام دشن مراحل طبخ و آماده سازی آن محدود نمی شود، بلکه مرحله ی سرو و ارائه یه مشتری نیز دارای اهمیت خاصی است که باید مورد توجه قرار گیرد. همه ی انسان ها به زیبایی و جذابیت اهمیت می دهند و اگر به رستوران های مختلف مراجعه کرده باشید، در هر یک از آن ها غذا ها دارای دیزاین و نحوه ی سرو مختلفی هستند که این موضوع بدون شک مورد توجه بسیاری از مخاطبان خواهد بود. دیزاین و نحوه ی سرو غذا در واقع نشان دهنده ی این است که شما برای مشتریانتان احترام و ارزش قائل هستید؛ بنابراین همواره سعی در کشف و استفاده از شیوه های جدید و منحصر به فرد باشید که رستوران یا فست فود شما بیش از پیش مورد توجه و استقبال مشتریانتان قرار گیرد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *